Annons
Annons



Tips på övning för baksida


Hej fina,

Hur är er söndag so far? 🙂 Hoppas ni vilar upp er ordentligt inför den kommande veckan! Det är vad söndagar är till för. Själv har jag vilodag idag, som så ofta på söndagar. Då laddar jag inför nya veckan med lite extra sömn (powernaps under dagen, kanske det bästa som finns haha?), ordentligt med mat och en vilodag från gymmet.

Igår gjorde jag en övning som är kanonbra för hela kroppens baksida, kände att jag behövde tipsa er om den. Det här är en komplex övning där man måste koppla in många av kroppens muskler som baksida lår, rumpa, vader, ländrygg och höfter.

FullSizeRender (4)

Man ligger och pressar ned händerna i marken, och lyfter upp hela kroppen tills endast skulderblad, huvud och armar har kontakt med marken. Spänn bålen (magpartiet), något du skall göra i all träning du gör. Placera fötterna så nära rumpan du kan, endast hälarna i under hela rörelsen. Lyft upp höft och sedan börjar du med små steg ”vandra” utåt med 3 steg/ben tills du till slut har utsträckta ben.

FullSizeRender (3)

Från detta läge ska du sedan på samma sätt, med små steg, promenera utåt i sidled så långt du klarar av med sträckta knän. Här krävs att du spänner mage, rumpa och baksida lår ordentligt – och jag lovar att det bränns!

Sedan promenerar du in tills benen är parallella och fötterna är tätt ihop igen, och sedan stegrar du upp med benen till startposition (se bild 1), det är en repetition. Jag körde 5 repetitioner x 3. Glöm inte att alltid göra övningen kontrollerat!

TAGGAR
3 kommentarer | Translate
OM AMELIE

Amelie Håkansson brinner för träning och hälsa och kommer hjälpa CHICs läsare på vägen mot ett starkt och energifyllt liv. Här är det inga måsten eller någon ångest, bara endorfiner och glädje. Amelie är licensierad PT och kostrådgivare och är alltid på språng. Hon var tidigare en riktig partytjej, men bytte ut sina glittriga små partyfodral mot en garderob full av färgglada träningskläder och sneakers att springa mil i.



Arkiv



Annons




Annons

Laddar