Annons
Annons



STARK I BENPRESSEN


Idag vaknar jag med sån träningsvärk att jag knappt kunde resa mig ur sängen, haha! Vågar inte tänka på hur det kommer kännas i eftermiddag, inte för att prata om imorgon.. Herregud vilket benpass jag fick till igår, just how I like it :}

Trots stretch och olika rörlighetsövningar, som ni ser på bilden ;), så fick jag sjuk träningsvärk. Då har man gjort något rätt :}

0A06E843-4B3B-4A6A-9461-66F803D95DFB

1) Massa benböj, både riktiga sumosquats och squats med fötterna smalare ihop. Det är en riktig favoritövning, men att bara stå och benböja kommer garanterat inte chocka kroppen och få benen att utvecklas. I alla fall inte om man som jag tränar benen relativt ofta.

2) Så jag gick sedan över till utfallsgång med två 20kg-kettlebells. Jag brukar kunna ta tyngre, men varierar gärna mina vikter också för att ge kroppen chans att känna på nytt hela tiden. Jag gjorde 14 utfall i rad och gick sedan direkt över till 20 st utfall med hopp. Detta blev det 3 st set av.

3) Sedan körde jag på med frontsquats. Inte så höga vikter här, men jag körde 10 x 3 i bra tempo så man fick garanterat upp pulsen ändå. Det här är en övning som jag inte gjort så mycket, därav kände det smartast att inte gå på de tyngsta vikterna direkt.

4) Lite rörlighetsövningar

5) Benpress. Jag blev inspirerad av Evelin igår och valde att maxa vikterna. Jag kom upp i hela 217 kg! Väldigt glad. Det var i och för sig inte personbästa, jag har varit uppe i hela 243 kg (!) vilket är väldigt coolt. Men den gången blev det inte lika många reps. Nu blev det 10 reps x 2 och 10 x 1 på något lägre vikter.

6) Lite avslutande rumpövningar.

FullSizeRender (8)

Sedan åt vi lunch, det ser lite geggigt ut men det var en perfekt lunch efter ett benpass. Och så gott! Blandade grönsaker, bönor (älskar! mättande och väldigt gott, speciellt om de är marinerade i något, guacamole och skyr (en isländsk yoghurt). Jag älskar såser, och är de hälsosamma är ju det också ett plus 😉 Ovanpå hela kalaset låg kycklingfilé med chili. Mums!

Sedan blev resten av kvällen lite seg, haha. Jag började julfixa, och satte nejlikor i apelsiner som hängdes upp i röda sidenband i vårt vardagsrumsfönster. Vi drack massa glögg, och sedan blev vår lördagsmiddag någon form av mellanmålsmat haha. Inte kanonbra, men idag blir nya tag med rejält bra lagad mat :} Ha det fint så länge så hörs vi snart igen! <3

TAGGAR
2 kommentarer | Translate
OM AMELIE

Amelie Håkansson brinner för träning och hälsa och kommer hjälpa CHICs läsare på vägen mot ett starkt och energifyllt liv. Här är det inga måsten eller någon ångest, bara endorfiner och glädje. Amelie är licensierad PT och kostrådgivare och är alltid på språng. Hon var tidigare en riktig partytjej, men bytte ut sina glittriga små partyfodral mot en garderob full av färgglada träningskläder och sneakers att springa mil i.



Arkiv



Annons




Annons

Laddar