Annons
Annons



KOSTTILLSKOTT


Hej fina ni!

Nu tänkte jag skriva lite om kosttillskott. Detta ämne är något som många har väldigt mycket åsikter om, detta är bara mina tankar och vad som funkar för mig. Sedan gör alla som de själva vill. Dessutom ska man veta att kosttillskott av olika slag absolut inte är ett måste, utan för den vanliga motionären räcker det gott och väl med att få i sig en varierad kost.

För mig handlar det om att kunna prestera lite ytterligare på gymmet, och kunna pusha mig själv den där lilla extra biten.

IMG_0716

1. PWO

Jag använder mig inte av någon ren PWO (står för PreWorkOut), utan brukar dricka en energidryck när jag är på väg till gymmet. Oftast dricker jag en Celsius, men jag är riktigt taggad på att testa nya NOCCO BCAA. Nu när jag krigar på med att dra ned på tillsatser så är nog energidrycker den största boven i dramat :} Men jag tänker att så länge jag inte har några värre beroenden, så är jag rätt nöjd haha. Någon form av PWO ger mig den extra push av energi jag behöver inför ett pass. Det finns PWO både med och utan koffein, men speciellt just nu under vinterhalvåret när man känner sig trött, så känner jag att jag behöver det. Men det finns även PWO-varianter utan koffein, men då får man kolla hos märkena som säljer kosttillskott och inte använda sig utav energidryck 😉

2. Aminosyror

Detta är inte något jag tar regelbundet, helt enkelt för att min kropp inte behöver det. Grenade aminosyror, BCAA, som intas under ett träningspass hjälper till att utöka muskeluppbyggnaden och skynda på proteinsyntesen. Och kör du exempelvis morgoncardio eller annan form av träning direkt på morgonen (trots att jag alltid förespråkar att få i sig någonting innan träning) så är det extra viktigt att försöka undvika muskelnedbrytning. Därav tar jag aminosyror endast om jag kör lite hårdare cardio på morgonkvisten innan frukost, eller vid exempelvis ett extremt hårt pass. Men jag äter såpass mycket mat att det räcker med det haha..

3. Proteinpulver

Jag älskar proteinpulver! Så himla enkelt att ta med för att snabbt kunna få i sig något efter avslutat pass. Eller bara som mellanmål mitt på dagen. Men se till att blanda ut med mjölk, eller ha det i en smoothie. Att bara blanda med vatten blir otrolig blaskigt tycker jag.. Jag älskar också att toppa till exempel mina flingor eller om jag äter bär med mjölk till med prottepulver i någon god smak. Detta handlar som sagt mer om smaken, på så sätt undviker jag att köpa söta flingor/musli fulla med socker – men får ändå en härlig och lagom söt smak.

celsiuss

Hoppas ni känner att ni har fått lite mer klarhet kring vissa av dessa begrepp. Undrar ni något är det bara att fråga! 😀

TAGGAR
Kommentera | Translate
OM AMELIE

Amelie Håkansson brinner för träning och hälsa och kommer hjälpa CHICs läsare på vägen mot ett starkt och energifyllt liv. Här är det inga måsten eller någon ångest, bara endorfiner och glädje. Amelie är licensierad PT och kostrådgivare och är alltid på språng. Hon var tidigare en riktig partytjej, men bytte ut sina glittriga små partyfodral mot en garderob full av färgglada träningskläder och sneakers att springa mil i.



Arkiv



Annons




Annons

Laddar