Annons
Annons



Jag är ett levande exempel på att envishet lönar sig


Hej fina ni!

Här får ni en liten pre view på min nya lägenhet 😉 Jag ska visa den lite mer tydligt sen när den är klar :} Älskar den verkligen iaf.

Jag tänkte skriva lite om senaste tidens träning och kost. Jag brukar prata om mål, och tydlig målsättning. Detta för att behålla motivationen, och försök gärna vara så konkreta som möjligt. Jag brukar be mina PT-klienter att speca ned ett prestationsinriktat mål (kan vara exempelvis en övning man vill kunna göra, klassiskt exempel är chins, eller att springa ett lopp på en speciell tid, eller lyfta en viss vikt i marklyft eller vad det nu kan vara). Sen brukar många ha ett utseendemässigt mål, t.ex att de vill tighta till det ena eller det andra på kroppen.

Oavsett vilket mål man strävar efter så tycker jag att ett tydligt mål är viktigt. Då har vi något att se framför oss när vi tvekar på att ta oss till gymmet.

För egen del så har den senaste tiden handlat om att komma tillbaka till samma typ av styrka som jag tidigare haft, samt att gå ned något kilo i vikt. I höstas kunde inte jag träna som jag gjort i många år, utan under månader fick jag strunta i styrketräningen. Som jag har saknat den!

Nu är jag dock redo att träna på kanske 75%-ig nivå igen. Därför satte jag för några veckor sedan ett mål att höja intensiteten och framförallt vikterna på passen, samt att strukturera upp träningsveckan. I samma veva bestämde jag mig för att styra upp kosten lite, inte drastiskt på något sätt, utan bara att gå tillbaka till regelbundna måltider på regelbundna tidpunkter.

Och tänk vad jag mår bättre! Plötsligt är motivationen tillbaka – nu jäklar ska jag tillbaka till min gamla form! Dessutom ser jag redan nu resultat, främst i spegeln. Strunta i vågen. Måttband eller progressbilder är mina bästa tips på att se och mäta resultat. Själv känner jag mig fräschare, magen mår bättre av bra kost, jag tar tyngre vikter och ser skillnad i spegeln. Jag har låångt kvar till när jag är i formen när jag toppar, men jag stressar inte utan lyssnar på kroppen och låter den stabilisera sig i lagom takt. Men ett som är säkert är att så fort resultaten börjar komma, så ökar motivationen lavinartat.

Snart kommer ett inlägg jag har fått önskemål om, hur man får synliga muskler och kan utvecklas vidare efter att ha hamnat på en platå.

Jag ser fram emot att göra 2016 till det bästa träningsåret ever. Och imorgon är det årets sista dag, se till att göra den grym!

   

 Linne – BLACC Sportamore, tights & skor – Nike

TAGGAR
3 kommentarer | Translate
OM AMELIE

Amelie Håkansson brinner för träning och hälsa och kommer hjälpa CHICs läsare på vägen mot ett starkt och energifyllt liv. Här är det inga måsten eller någon ångest, bara endorfiner och glädje. Amelie är licensierad PT och kostrådgivare och är alltid på språng. Hon var tidigare en riktig partytjej, men bytte ut sina glittriga små partyfodral mot en garderob full av färgglada träningskläder och sneakers att springa mil i.



Arkiv



Annons




Annons

Laddar